آموددکور 650484949

امروزه با افزایش جمعیت، مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری مکان هایی هستند که برای بسیاری از افراد به عنوان محل سکونت در نظر گرفته می شود. وسعت بسیار زیاد این ساختمان ها و رفت و آمد های بسیار آن موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورود فضایی را با عنوان لابی در نظار بگیرند. این فضای عمومی مورد استفاده تمامی ساکنان ساختمان است. بنابرای باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند. لابی ها معمولا در طبقه همکف یک ساختمان با سقف بلند قرار دارند و در هنگام ورود به آپارتمان از اینجا عبور خواهید کرد.

منظور از لابی چیست؟

لابی یک منطقه مشترک از مجتمع های مسکونی و تجاری است که افراد می توانند در آن منتظر بمانند. وقتی وارد هتل ها، ساختمان های تجاری یا پزشکی و حتی ساختمان های مسکونی می شوید، وقتی از در اصلی وارد می شوید، محوطه بزرگی شبیه سالن را می بینید. این سالن های بزرگ طراحی خاصی دارند و اصول طراحی لابی مجتمع مسکونی در اینجا رعایت شده است. لابی به عنوان مهمترین بخش هر ساختمان باید دارای طراحی داخلی منحصر به فرد باشد. در واقع لابی نماینده ساختمان مقابل فردی است که تازه وارد شده است. بنابراین در طراحی این قسمت باید دقت زیادی کرد تا دکوراسیون آن در خور ساختمان و افراد ساکن در آن باشد.

آمود دکور 5048449

قسمت های مختلف لابی ساختمان

لابی هر ساختمان از دو قسمت تشکیل شده است:

1.بخش نگهبانی
به علت افزایش تعداد تردد افراد ساکن در مجتمع های پر واحد، در قسمت ورودی ساختمان مکانی برای نگهبانی در تعبیه شده است. این بخش امنیت 24 ساعته را برای ساکنین فراهم می کند. دفتر حراست مجهز به پیشخوان، میز، صندلی و تجهیزات جهت ارتباط با ساکنین واحدها می باشد.

2.قسمت نشیمن
افرادی که به عنوان تازه کار وارد لابی ساختمان می شوند باید چند دقیقه در این نقطه منتظر بمانند. بنابراین این مکان باید بسیار زیبا باشد تا تبدیل به مکانی خسته کننده برای مهمانان نشود. ورودی ساختمان به نوعی میزبان مهمانان ساختمان است. لابی فقط مکانی برای انتظار نیست، بلکه نشانگر مهمان نوازی و معماری مجتمع مسکونی شماست. قسمت نشیمن فضایی در لابی است که با قراردادن مبلمان، چند وسیله تزیینی و نورپردازی، تا مکانی آرام برای مهمانان فراهم شود.

 

نکات و اصول مهم در طراحی لابی ساختمان

توجه به جزئیات در طراحی لابی بسیار مهم است. برخی از مواردی که باید در نظر گرفت عبارتند از:

1.انتخاب کفپوش مناسب
لابی یکی از مکان های پر رفت و آمد است. برای این منظور، کفپوش انتخاب شده برای این مکان باید با استحکام بالا باشد. مناسب ترین کفپوش برای لابی ساختمان کفپوش سنگی است. این کفپوش ها مستحکم و مقاوم در برابر ضربه و سایش هستند و در اثر رفت و آمد یا اسباب کشی آسیبی نمی بینند. مناسب ترین گزینه استفاده از کفپوش سنگی رنگ روشن برای پوشش کف لابی است. برای پوشاندن کف لابی بهتر است از سنگ های تیره استفاده نکنید زیرا اثر کفش و گرد و غبار روی آن باقی می ماند.

آمود دکور 640984949

2.انتخاب دیوارپوش مناسب
در انتخاب دیوارپوش ابتدا باید اندازه فضای لابی را در نظر گرفت. از آنجایی که فضای لابی کوچک است و احتمال برخورد وسایل خانه به دیوار در حین حمل وجود دارد. برای پوشاندن دیوارها باید از مواد بادوام مانند سنگ و چوب استفاده کنید. اگر فضای لابی بزرگ است، می توان از کاغذ دیواری یا رنگ به عنوان پوشش دیوار استفاده کرد. در انتخاب رنگ مصالح ساختمانی باید به نور، ترکیب رنگ ها و سازگاری با کف توجه شود.

3.نورپردازی در فضای لابی
یک نور پردازی عالی در لابی این فضا را به شیوه ای زیباتر و منحصر به فرد روشن می کند. برای نورپردازی می توان از لوسترهای بلند و کوتاه, آباژورهای بلند, لامپ های هالوژن و… استفاده کرد. در صورت تعبیه عناصر تزئینی در لابی، انعکاس نور در آن مکان افزایش می یابد و لابی فضایی شیک با نورپردازی کامل خواهد داشت.

4.پوشش سقف لابی
برای طراحی سقف لابی می توانید از انواع سقف های دکوراتیو از جمله سقف کناف استفاده کنید. سبک های مختلف مدرن و کلاسیک را می توان در سقف لابی اعمال کرد. اساسی ترین چیزی که در طراحی سقف لابی باید در نظر گرفت نورپردازی است. نورپردازی سقف را زیباتر و جذاب تر می کند.

هزینه های طراحی لابی

هزینه طراحی لابی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند اندازه فضا، متریال کاربردی و مهمتر از همه بودجه کارفرما است. طراحان و کارشناسان پس از بازدید و بررسی جنبه های مختلف هزینه ها را برآورد می کنند. برای اطلاع از هزینه طراحی و ساخت لابی می توانید با مشاوران ما در شرکت دکوراسیون داخلی سفید تماس بگیرید. شرکت طراحی دکوراسیون سفید با توجه به نوع کاربری ساختمان و سبک معماری و دکوراسیون داخلی لابی ایده آل شما را تعبیه خواهد کرد.

 

✔جمع بندی

در طراحی لابی قبل از هر چیز باید به کاربری کلی و سبک طراحی ساختمان توجه کرد. طراحی داخلی لابی باید بر اساس اصول خاصی انجام شود. لابی ساختمان یکی از قسمت های جالب خانه است که باید فضای آرامش بخشی و کاربردی را برای ساکنین فراهم کند. طراحی لابی مجتمع مسکونی دارای اجزای مختلف و دارای معیارهای متفاوتی است که باید در هنگام طراحی به آنها توجه شود. با توجه به اشتراکی بودن لابی ساختمان، طراحی آن باید به گونه ای باشد که همه ساکنین از آن راضی باشند. این طرح علاوه بر زیبایی باید با اصول و استانداردهای چیدمان و دکوراسیون این قسمت از مجتمع مسکونی منطبق باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *