آمود دکور 6084984949

اکسنت وال چیست؟

در طراحی داخلی خانه، محل کار و… به جای اینکه تمام دیوارها را با یک متریال تزئین کنید. یکی از دیوارها را با توجه به سلیقه خود متفاوت طراحی خواهیم کرد. مثلاً به جای کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی تمام دیوارها، یک قسمت از آن را متفاوت طراحی می کنیم. این باعث زیباتر شدن فضا می شود. این دیوار را اکسنت وال می نامند. استفاده از اکسنت وال یکی از راه های موثر و عالی برای تغییر حس اتاق یا خانه بدون صرف زمان و هزینه زیاد است. در ادامه این مطلب بایدها و نبایدهای اجرای اکسنت وال در دکوراسیون داخلی را برای شما خواهیم گفت.

اهمیت اکسنت وال در دکوراسیون داخلی

یکی از اهداف اجرای اکسنت وال جلب توجه بازدیدکنندگان به مکان مورد نظر است. بنابراین وقتی وارد فضای داخلی ساختمان می شوید، دیوار شاخص توجه شما را به خود جلب می کند و در نهایت به نقطه کانونی اتاق تبدیل می شود. از این روش نه تنها برای جلب توجه به یک نقطه که دیوار شاخص است استفاده می شود، بلکه بیننده را از توجه به مناطقی که ظاهر مطلوبی ندارند، منحرف می کند. اگر به طراحی داخلی و زیبایی خانه خود اهمیت می دهید، با اجرای اکسنت وال فضای خانه را از این رو به آن رو کنید. اکسنت وال اگرچه فقط یک دیوار است، ما می تواند به تنهایی یک فضای خسته کننده و بی روح را متحول کند. اکسنت وال می توانند اتاق را بزرگتر از آنچه هست جلوه دهند. برای افرادی که به دنبال تغییرات و دگرگونی در یک مکان ساده و کوچک هستند، دیوار شاخص می تواند گزینه ای باشد که تغییر زیبایی به ارمغان می آورد و فضای کسل کننده را دگرگون می کند.

آمود دکور 68049899

انواع دیوار شاخص یا اکسنت وال کدامند؟

دیوار آجری
دیوار رنگی
دیوار سنگی
کاغذدیواری یا استیکر
و…

دیوار آجری

انتخاب متریال آجری برای اکسنت وال حس گرما و صمیمیت به فضا می دهد. حس آشنای آجر فارق از رنگ اون عمل میکند، بنابراین وقتی در مورد آجر صحبت می کنیم لزوماً به معنای رنگ آجری یا قرمز نیست و دیواری از آجرهای سفید، خاکستری یا فیروزه‌ای می‌تواند احساس گرما، صمیمیت در مکان ایجاد کند. در عین حال دیوار آجری برای فضاهای با کاربری صنعتی مناسب است. به خصوص که می تواند ترکیب مواد خوبی را با فلز و شیشه نشان دهد، و تضاد آن می تواند مفاهیم خوبی را برای سبک صنعتی در طراحی داخلی نشان دهد.

دیوار رنگی

ما فقط یک دیوار با رنگ های مختلف نخواهیم داشت. می خواهیم ببینیم چه رنگی می تواند این فضا را برجسته کند. یک دیوار نارنجی می تواند فضا را سرشار از انرژی کند.

 

دیوار سنگی

متریال اکسنت وال میتواند از سنگ نیز باشد. سنگ ها را می توان به عنوان تایل های کوچک و یا تایل های بزرگ و یکپارچه انتخاب شوند. هر چه سنگ هایی با رگه های بیشتر و یا بافت متمایزتری انتخاب کنید، جلوه دیوار بیشتر خواهد بود. می توان گفت که انتخاب سنگ ها مکان را نسبت به مصالح قبلی مدرن تر و لوکس تر می کند. البته پنل های فلزی و براق هم این ویژگی را دارند.

اکسنت وال با کاغذدیواری

استفاده از کاغذ دیواری در ایران عمر طولانی ندارد و بیشتر در خانه های لوکس دیده میشد. اما امروزه بسیاری از خانه ها به طور کامل با کاغذ دیواری تزئین میشوند. اگر دیوار خانه شما با کاغذ دیواری پوشانده نشده است، می توانید از این روش برای ایجاد دیوار شاخص استفاده کنید. خوشبختانه بازار ایران دارای کاغذ دیواری ها و رنگ های متنوعی است و می توانید با توجه به اندازه دیوار و بودجه خود طرح و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

آمود دکور 8408849

مزایای اکسنت وال چیست؟

دیوار شاخص ویژگی جذابیت بصری زیادی دارد و محیط را از یکنواختی خارج میکند. ویژگی های این دیوار باعث شده است که امروزه در طراحی خانه ها بسیار مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای وال شاخص به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

نقطه کانونی فضا را برجسته می کند.
به فضای موجود روح و شخصیت می بخشد.
این یک راه ارزان برای تنوع بخشیدن به دیوارهای خانه است.
بدون نیاز به ساخت و ساز، فضای داخلی خانه را جدا می کند.
باعث می شود فضاهای کوچک بزرگتر به نظر برسند.
به تقسیم فضاهای بزرگ کمک می کند.
و…

هماهنگی اکسنت وال با سبک دکوراسیون

هرچند که اکسنت وال همان طور که از نامش پیداست به معنی دیوار شاخص است، ولی قرار نیست شاخص بودن و ایجاد تمایز به هر قیمتی رخ دهد. بالاخره هماهنگی سبک در طراحی دکوراسیون امری اجباری و ضروری است. برای مثال اگر این تضاد را فقط با تفاوت رنگ تعریف می کنید، بهتر است از رنگ مکمل دکوراسیون خود استفاده کنید. رنگ های مکمل اگرچه با یکدیگر تضاد دارند اما به اصطلاح ست هستند و تعادل بصری ایجاد می کنند. یا به عنوان مثال، اگر از رنگ جیغ بر روی دیوار اکسنت وال استفاده می کنید، سعی کنید کل دیوار را با رنگ خنثی رنگ آمیزی کنید. یا مثلا اگر دکوراسیون کلاسیک با مبلمان استیل دارید، اجرای دیوار شاخص با ایجاد یک شکل ترکیبی لوکس از رنگ‌های ساختمانی مختلف، اصلا کار معقولانه ای به نظر نمی‌رسد؛ در عوض می‌توانید با استفاده از تابلوهای نقاشی کلاسیک و یا بشقاب‌های دیواری تزییتی، یک اکسنت وال شیک و لوکس اجرا کنید.

✔کلام آخر

متمایزترین قسمت خانه که از نظر طرح و رنگ خاص به نظر می رسد، اکسنت وال یا دیوار شاخص گفته می‌شود. این دیوار در معماری سنتی ایران چندان رایج نیست، اما در سبک مدرن به عنوان یکی از مهم ترین بخش های طراحی شناخته می شود. امروزه از روش‌های مختلفی برای اجرای اکسنت وال در طراحی داخلی استفاده می‌کنند. جنس، بافت و رنگ از عوامل مهم و تعیین کننده در طراحی یک دیوار شاخص زیبا هستند. به عبارت ساده، اجرای اکسنت وال در خانه به این معنی است که با استفاده از روش هایی که گفته شد، یک دیوار خانه را به صورت بصری برجسته می کنید. این ویژگی باید به گونه ای تنظیم شود که به زیبایی و وقار خانه بیفزاید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *